LV

STAND: no Mākslas akadēmijas līdz ražošanai

 

Pisuārs, kas apvienots ar izlietni, dizaineram Kasparam Jursonam iešāvās prātā Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) 3. kursā, strādājot pie industriālajam dizainam veltīta kursa darba. „Darbojos ar prezentāciju, grozīju uz ekrāna bildītes ar izlietnēm un pisuāriem, un pēkšņi tās man salikās kopā,“ atceras Kaspars. Sākumā pašam bijušas šaubas, vai šādu produktu kāds gribēs lietot, taču divas nozīmīgas STAND priekšrocības – ūdens (pisuārs tiek noskalots, mazgājot rokas) un telpas ekonomija (nav nepieciešama atsevišķa vieta izlietnei) – ir bijušas gana pārliecinošas, lai produkts būtu pieprasīts.

 

„Pēc bakalaura izstādes 2010. gadā bija vēsmas, ka šis ir jāmēģina ražot. Frāze „tev tas jāražo“ bija nedaudz biedējoša, jo nebija skaidrs, ar ko viss jāsāk, kā tas vispār notiks,“ atceras Kaspars. Sadarbībā ar Latvijas uzņēmumu PAA tapa pirmie 30 produkti. Mākslas akadēmijas students bija ielauzies gluži jaunā tirgus nišā, taču atvēzēšanās industriāliem ražošanas apjomiem prasīja divus gadus, kas pagāja, šķetinot izplatīšanas, autortiesību un citus jautājumus.

 

PAA regulāri sadarbojas ar studentiem, lai palīdzētu īstenot viņu idejas. Jāņem vērā, ka šī sadarbība strādā vien tad, ja nav virspusēji formāla – nonākt pie „dzīva“ produkta var tikai „dzīvā“ un ieinteresētā abu pušu iesaistē. Šodien Kaspara ideja ir pārtapusi stabilā ražotnē PAA paspārnē un interese no visas pasaules drīz pārsniegs pašreizējo ražošanas jaudu.

 

Kaspars atceras, ka pēc pirmā prototipa izveidošanas nekāda lielā ažiotāža gan neesot bijusi – STAND tā īsti tika pamanīts 2013. gada vasarā, kad publikācijai dizaina blogā DesignTAXI sekoja intervijas Daily Mail, NPR, ABC Radio un citos pasaules medijos. Cilvēkiem pēkšņi bijusi ļoti dzīva interese par jauno produktu: „Milzīga komentāru gūzma, divas frontes. Vieni teica, ka tas ir kaut kas šausmīgs, pasaulē sliktākais izgudrojums, otri – ka tas ir lielisks.“ Divu mēnešu laikā Kaspara e-pastā bira vēstules un viedokļi no visas pasaules. STAND bija kļuvis slavens. Kaspars bija radījis patiešām labu produktu, kas reklamēja pats sevi, bez kādām īpaši organizētām kampaņām.

EN